Stage, 't Vos en Bramspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu Stage, 't Vos en Bramspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

Stage, 't Vos en Bramspunt

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

14 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Odi lieve mensen.

Deze week heb ik een rustig weekje gehad, al voelt het alsof het heel erg druk was.

Op mijn stage gaat het nu hartstikke lekker. Het voelt erg fijn om je eigen klas te draaien. Je maakt zo ontzettend veel mee, het is hartstikke leuk.
In het begin ging het op mijn stage allemaal een beetje moeizaam, de kinderen zijn drukker dan ik had verwacht, maar nu gaat het erg goed. De kinderen vinden de stempels en stickers die ik uitdeel, geweldig. Het is zo’n succes dat veel kinderen uit andere klassen me komen vragen wat voor stickers het zijn, hoe je ze kunt krijgen en hoeveel ik er nog heb. Daar moet ik wel om lachen.

Op salsa gaat het ook nog steeds erg goed. We hebben de laatste paar lessen nu meer ‘lady styling’ er bij gekregen. Dat houdt in dat je meer met je armen moet doen. Dat klinkt allemaal fantastisch en ziet er erg mooi uit, maar als je het zelf moet doen, is dat nog behoorlijk lastig. Je moet letten op de stapjes die je doet, de armen die je gebruikt en ook nog dat je niet op je buurvrouw haar tenen gaat staan. Dat valt niet mee, kan ik je zeggen.

De tijd vliegt hier voorbij. We beseffen heel goed dat het nog maar een paar weekjes in Paramaribo is en dat we dan alweer vakantie hebben. De vakantie, in april, wordt vooral een ‘uitstapjes vakantie.’ Daarna gaan we naar Groningen om daar de laatste weken door te brengen. We genieten nog iedere dag van dat we hier zijn. De foto’s op mijn site geven je wel een indruk, maar om hier echt te leven, is toch wel een ervaring apart.

Zaterdag ben ik gaan zwemmen bij ’t Vos. Dat is een zwembad hier een eindje vandaan en ik wilde eens kijken hoe dat daar was. Ik wilde vooral daar even gaan kijken voor als Petra hier naar toe komt en iedere dag bij het zwembad wil hangen.
Het was een lekker dagje met veel zon en een lekker zwembad. Toch wil ik nog eens bij andere zwembaden gaan kijken of die beter zijn.

Zondag was het tijd voor een spontane trip en wel naar Bramspunt.
Om 9:30 zijn we gaan lopen naar de Waterkant, we zouden daar een bootje pakken die ons naar Bramspunt zou brengen en onderweg nog langs wat dorpjes.
Het begon onderweg echt keihard te regenen, maar we zijn toch gewoon gegaan. In Suriname is het weer echt niet te voorspellen.

Het bootje was prachtig! Allemaal kerstversiering en een vriendelijke ‘chauffeur’. We zijn vertrokken naar Bramspunt, wat nog best wel een eind was. Gelukkig vond die man het geen probleem om even langs de Goslar te varen, het schip van de Duitsers uit de Tweede Wereldoorlog. Het zag er erg indrukwekkend uit!

Onderweg richting Bramspunt, kom je langs allemaal mooie dorpjes, grote gebouwen en vooral veel dieren. Je ziet prachtige vogels, grote, kleine, van alles zit er bij. Onderweg zagen we rechts van de boot iets. Toen we beter keken, waren het dolfijnen die met de boot mee zwommen! WOOOOOOOOOOW! Hier in de Suriname rivier, bij ons, dolfijnen! Het was zo ontzettend gaaf. Ik had deze dag gelukkig mijn video camera mee en heb ze mooi op de film staan. Wat was dat geweldig zeg.
Bramspunt staat bekend om zijn mooie strand en de dolfijnen die je kunt zien, maar wij hebben ze lekker onderweg al gezien.

Een stuk verderop begon het keihard te regenen en op dat moment wilde er nog een groep dolfijnen graag even buitenspelen. Het was prachtig om te zien, zo’n grote groep dolfijnen.

Bramspunt zelf was ook een ervaring apart. Het is een vissersdorpje waar zo’n 100 mensen leven. Het zijn niet echt gezinnen die er wonen, maar vooral mannen die komen vissen op zee en dan door de weeks daar blijven. Bramspunt ligt namelijk aan het einde van de Suriname rivier op het punt dat hij overloopt op de Atlantische Oceaan.

De huizen bestaan uit 4 zinkplaten en een dak. Het is echt helemaal niets, maar de mensen daar waren zo enthousiast en aardig. Ze hebben een prachtig leven daar. Er was die dag ook een beetje feest. In de ochtend waren er namelijk een aantal mensen gedoopt, en dat is dan een groot feest. Het was best mooi om daar rond te lopen.

Ik heb onderweg veel aan mijn broer moeten denken. Er komen namelijk veel zeeschepen voorbij op de Suriname rivier die natuurlijk naar Paramaribo gaan en weer terug. Ik moet dan vaak aan hem denken. Het was helemaal leuk op het moment dat ik een schip voorbij zag komen in de kleuren van zijn rederij. Ik keek naar het schip en dacht: “Dag broertje! Tot over ander halve week!”

Die avond heb ik meteen wat foto’s bekeken, ze zien er weer top uit.

Volgend weekend gaan we naar Bigi Pan. Een vogel en kaaiman eiland waar je met een hutje op het water woont. Dat lijkt me heel spannend.

Dat lees je dan weer, tot de volgende keer.

  • 14 Februari 2007 - 16:34

    Petra:

    Kom bijna naar je toe, heb je zoveel te vragen en te vertellen!!!!

  • 14 Februari 2007 - 16:43

    Petra:

    Kom bijna naar je toe, heb je zoveel te vragen en te vertellen!!!!

  • 14 Februari 2007 - 16:43

    Petra:

    Kom bijna naar je toe, heb je zoveel te vragen en te vertellen!!!!

  • 14 Februari 2007 - 16:47

    Lien:

    Leuk leuk leuk!
    Wanneer komen jullie eigenlijk weer terug naar Nederland?
    Kus

  • 14 Februari 2007 - 19:06

    Oma +Oop:

    Kind wat geniet jij,dat vergeet je je hele leven niet.We missen jou ook maar nog 8dagen en je moeder en broer zijn bij je .
    dikke kus

  • 14 Februari 2007 - 22:18

    Maarten:

    Hey
    arloes, wat een mooie verhalen aalemaal zeg. Doet me denken aan mijn eigen reis. Geniet er nog even van want voor je het weet zit het er alweer op. Heel veel plezier en GENIET. Kus Maarten

  • 15 Februari 2007 - 08:00

    Yvette:

    Leuk hoor Loesje!
    Geniet er van! veel plezier als iedereen op visite komt bij je!
    kus

  • 15 Februari 2007 - 10:14

    Suusel:

    He Loesje,
    Gaaf allemaal zeg.Ik weet hoe mooi de dolfijnen zijn als ze met de boot meezwemmen. In nieuw zeeland gezien. Wat fijn zeg dat je mama en je broer al zo snel komen.Geniet er van, want voor je het weet ben je weer thuis.ik ben best een beetje jaloers op je hoor. Al die mooie dingen die je ziet en die je doet en meemaakt. Prachtig hoor.Ik mis je hier en love you!!

    Kus van Suusel.

  • 15 Februari 2007 - 11:48

    Jacqueline:

    hey loes, wat leuk zeg! Oh ik ben zo blij voor je meis! Het verhaal van de dolfijnen deed mij denken aan canada toen ik daar naar walvissen ben wezen kijken.... zoo gaaf, vergeet je NOOIT meer! Ik kijk er naar uit als je weer terug komt, want dan kom je naar mij!!!! YEAHH!!! miss you, xxxxx
    ps: ik vind het super voor jou dat ben en petra al snel komen!!! en zij zullen het ook wel fijn vinden! Groetjes aan hen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 31691

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: