Wat een top week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu Wat een top week! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

Wat een top week!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Odi odi

Woensdagavond was er een verjaardag van een vriendinnetje van de overburen. Zij werd 10 jaar en dat zou groots gevierd worden. Natuurlijk waren Judith en ik van de partij. We moesten ons wel voor de gelegenheid kleden en trokken onze beste Pangi aan. Op het moment dat we bij het feestje aankwamen, zagen we dus dat de dress-code, geel was. Dat was wel even lachen, maar niets houdt ons tegen. Er was een band bij die nummers speelde die wij ook herkenden. “Hiep-hiep-hiep” werd vaak geroepen en wij deden vrolijk mee. Het was een gezellige avond met veel muziek en dans.

Donderdag was een heel spannende dag voor mij. Op de eerste plaats zou Sjouke, een begeleider uit Nederland die ik uit Schoorl ken, langskomen om te kijken hoe het allemaal gaat. Dat was heel gezellig en erg leuk om hem weer te zien. Je ontmoet elkaar in Schoorl en ziet elkaar weer in Paramaribo. Hij was heel enthousiast over mijn klas en de school.

Later die dag kwam ook de directrice van de school bij mij op stage bezoek. Zij wilde een les volgen en vervolgens mijn beoordeling in orde maken. Mijn stage periode is hier afgelopen, dus moest dit op tijd geregeld worden voordat ik zou vertrekken.
Het was best wel spannend, maar eigenlijk verliep het allemaal prima. De kinderen deden goed mee en ik was heel trots op wat ik heb bereikt met ze, zowel op het gebied van lesinhoud als op het gebied van rust en orde in de klas. In het begin van de stage periode zag ik het echt niet zo zitten om met ze aan de slag te gaan, maar het is me toch gelukt en daar ben ik best trots op.

Die avond zijn we met een hele grote groep uit eten geweest. De meeste studenten die in Schoorl waren, zijn nu ook in Suriname, dus was het een heel leuk idee om met z’n allen uit eten te gaan. Sjouke en Erik, van Interactum, hadden dit geregeld en het werd een hartstikke gezellige avond. Er was enorm veel eten en het was echt heerlijk. Het restaurant was ook een soort paradijsje met vissen, planten, bruggetjes en zelfs tuinkabouters!

Vrijdagavond ben ik met Susan en Maria, een collega van haar school, naar Crime Jazz geweest. Dat was een festival dat werd gehouden in Fort Zeelandia. Het was in de avond en dus was er een top sfeertje. Het Fort was heel mooi verlicht en zaten we dus heel gezellig op het binnenplein te genieten van allerlei optredens. Er waren bands die gingen spelen, solo artiesten zoals Wudstick uit Nederland, maar ook voordrachten en verhaalvertellers. Het was een heel bijzondere avond.

Zaterdag heb ik natuurlijk weer een beetje geshopt. Ik heb niet heel erg veel gedaan, want die avond was het tijd voor De Dijk. Ja, je leest het goed, De Dijk was in Paramaribo en gaf een gratis concert in de V Tunnel. Daar wilden we natuurlijk heel graag heen. Het begon die avond al vroeg met allerlei artiesten in het voorprogramma. Om 22:30 was het dan tijd voor De Dijk. Ik had gedacht dat ik die muziek helemaal niet zo leuk zou vinden, maar ik vond het geweldig. De sfeer die er was, was echt fantastisch. Natuurlijk waren er een héleboel Nederlanders. De zanger van De Dijk zei ook het volgende:
“In Nederland staan we altijd voor half Drenthe, nu hier in Suriname, zoveel kilometers verderop, staan we verdorie nog steeds voor half Drenthe!!! Laten we er maar een lekker Surinaams feestje van maken!”
Het was echt een hele leuke avond met als slot nog een borrel op een terrasje verderop.
Helaas komt aan alle leuke dingen een einde en zijn we naar huis gegaan, nog in ons achterhoofd zingend over “Dansen op de Vulkaan”.

Zondag 1 april, en dat was geen grap, hadden we de uitreiking van de diploma’s van salsa les. Susan en ik zijn daar naartoe gegaan en hadden geen idee van wat ons te wachten stond. Je kreeg namelijk pas je diploma als je 30 seconden, in je eentje, voor 50 man publiek, salsa had gedanst. En dan niet met een partner, nee, in je eentje. Sta je daar, in de spotlight. Gelukkig zijn pabo-mensen niet zo snel van hun stuk te slaan en hebben Susan en ik met een grote glimlach ons dansje gedaan. Het diploma hebben wij nu mooi in de pocket! Ook kregen we nog een presentje er bij, een mooie waaier die ons kon afkoelen na onze performance. Dat was ook wel nodig! Het was een geslaagde avond.

Maandag heb ik de paasviering gehad op mijn stageschool. Het was de laatste dag dat de kinderen naar school moesten en was er dus tijd voor een feestje. Alle klassen hadden iets ingestudeerd, te denken aan dans, zang en rap. Een paar kinderen uit mijn klas hadden met mijn stagebegeleider een toneelstukje geoefend over de opstanding van Jezus. Ze waren echt fantastisch, ik was zo trots op ze.
Ik vond het een hele leuke dag. De zesdeklassers waren stoer met hun rap en de kleutertjes waren zo schattig met het zingen van het liedje “Halleluja”.

Het was best even raar om de kinderen gedag te zeggen en te vertellen dat je eerdaags weer naar Nederland zou gaan. Ik ga mijn best doen om nog eens langs te gaan voor we echt vertrekken.

Het was een drukke, maar erg leuke week.

Tot de volgende up-date

  • 04 April 2007 - 14:11

    Vies Oompje:

    Ha dat zal ze leren die bruine rakkers. Je zegt nu wel dat je geslaagd ben en dat ze stil zijn en leren, maar je hebt ze gewoon OMGEKOCHT met een plakplaatje. Leuk voor je dat je het zo naar je zin hebt. Dat Salsa dansen met je in Nederland ook maar eens doen. De foto's zijn dit keer beter gelukt, het is mijn eigen schuld dat ik nog niet tevreden ben. Ik heb de hele tijd gezegd dat je moest inzoomen, maar ik heb me vergist. Je moet dat toestel op MACRO zetten. Dus nog dichterbij !!! :D:D

    Binnenkort ga je dus naar Groningen, wij hier in Noord-Holland (en ongetwijfeld ook Flevoland) zullen aan je denken.

    Leuk ook die foto's van de Dijk. Waar in Nederland laserstralen worden gebruikt worden in Suriname gekleurde doeken gebruikt. Vindingrijk !! Ik hoop dat je nog een leuke tijd hebt.

  • 06 April 2007 - 13:05

    Suusel:

    He Loesje,
    Wat gaat de tijd snel, nog even en dan ben je weer thuis. Wat een lol hebben jullie met elkaar. Gezellig hoor!! Ziet ert allemaal heel gtaaf uit. Gefeliciteerd met je salsa diploma. Ik wil natuurlijk wel zien hoe je dat doet en wat je geleerd hebt op salsa les. Nog een paar weekjes en dan kunnen we weer gezellig afspreken.
    Dike kus van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 31685

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: