Kaaiman, etentje, salsa examen en White Beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu Kaaiman, etentje, salsa examen en White Beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

Kaaiman, etentje, salsa examen en White Beach

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

07 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal

Bedankt weer voor alle leuke berichtjes. Het is erg grappig om dat allemaal te lezen als je in een ander land zit.

Deze week is er weer een heleboel gebeurd.

Op mijn stage gaat het inmiddels steeds beter. Ik heb een drukke groep waarbij je constant bezig bent met orde en rust. Gelukkig gaat het steeds wat makkelijker en zijn de dagen ook wat leuker om met de groep te werken. Er zijn tijden dat je hard werkt, maar er zijn ook genoeg momenten waarbij je lekker grapjes kan maken of Surinaamse liedjes kan zingen.

De kinderen vinden mijn uitspraak van woorden fantastisch. Bijna iedere dag hoor ik wel “Juffrouw, u zegt dat zo anders.” Maar zo moet ik ook erg om de kinderen lachen. De uitspraak van bepaalde woorden is zo prachtig dat ik het soms wel een paar keer achter elkaar wil horen. De kinderen vinden het erg leuk om dat dan voor mij te doen.

Van de week werden we geroepen door Leo, de overbuurman. Hij vertelde dat er een Kaaiman bij ‘ons achter’ woont. We liepen natuurlijk meteen mee en inderdaad er zit hier achter in de sloot een Kaaiman! Ik schrok me kapot. Eerst geloofde ik het niet echt: “Zo’n beest? Hier? Dacht het niet. Hij ziet er ook nog eens ontzettend plastic uit!”
Ik denk dat ik ongeveer 1 meter de lucht in sprong op het moment dat ik het beest in eens adem zag halen. Wat is dat spannend zeg!
Een Kaaiman is niet echt groot, het is een kleine variant van een krokodil, maar die tanden in dat bekkie zeggen meer dan genoeg.

In het vliegtuig naar Suriname toe, hebben we een man leren kennen die in Suriname bij familie op vakantie ging. Het was een hele leuke man en we waren van harte uitgenodigd om een keer te komen eten. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen en gingen dus woensdag op weg naar Meneer Kamta. Het huis waar hij verbleef was in een woord: schitterend. Het is net buiten de stad, dus is het een groot huis met een nog grotere en indrukwekkende tuin. De hele familie woont zo’n beetje bij elkaar, niet in hetzelfde huis, maar wel op hetzelfde stuk grond. Het was dus een hele leuke drukke boel. Ze hadden hartstikke veel dieren: kippen voor de slacht en als huisdier, eenden waarvan ik een 1 dag oude heb vastgehouden, koeien en honden. Daarnaast hadden ze ook nog op het terrein heel veel fruitbomen staan, alles voor eigen gebruik. We mochten van elke boom alles plukken en proeven. We hebben ook nog heel veel mee naar huis gekregen.

Die avond hebben we lekker roti met kip gegeten. We hebben ook geleerd hoe je dat moet eten, niet met mes en vork, maar een stukje van de roti afhalen en dat gebruiken als een soort opschepbakje. Ideaal.

Na het eten zijn we nog naar een echt Surinaams cafeetje geweest. Het was daar hartstikke rustig, maar ontzettend leuk. We hebben daar Nederlanders ontmoet die hier in Suriname wonen. Je hoort dat hier zo vaak, dat mensen vanuit Nederland hier komen wonen en dan niet eens om de reden om weer bij familie te zijn.

Het was een hele leuke avond waar ik erg van heb genoten. Op deze manier leer je het ‘echte Suriname’ kennen.

Vrijdag avond begon heel relaxed. We gingen op weg naar Broki, waar we salsa dansen. Het was heel gezellig op de fiets, lekker kletsen en zo. Op het moment dat we binnen liepen, kwamen de zenuwen toch wel opzetten. Het was namelijk examen avond. We moesten dansen met 5 paartjes tegelijk. We moesten eerst Salsa dansen en daarna de Merengue. Gelukkig ging het hartstikke goed bij iedereen en zijn we allemaal door naar de volgende cursus.

Zaterdag ben ik lekker wezen shoppen. De planning was om zondag naar White Beach te gaan en dan wil je natuurlijk wel lekker je eigen hangmat mee. Dus ben ik richting de stad gegaan en wel naar de Jeruzalem Bazaar. Hét punt om een mooie hangmat te vinden.
Het was een prachtige winkel met een heleboel keus. Natuurlijk heb ik de allermooiste uitgekozen.

Eerst vond ik het wel spannend om hier in je eentje op stap te gaan, maar eerlijk gezegd is het heerlijk. Het is hartstikke druk in de stad en iedereen maakt een praatje met je. Het was lekker weer en er was heel veel te zien. Niet alleen in de winkels is het een avontuur op zichzelf, ook op straat valt veel te beleven.

Het winkelen valt wel zwaar. Het is natuurlijk best warm en om dan zo aangekleed met rugzak in de rondte te wandelen, is best vermoeiend. Gelukkig doet het Fernandes ijs het prima.

Ik heb in de stad ook nog een foto gemaakt van een man die er met zijn vogeltje liep. Ik had wel gehoord dat mensen hun vogeltje overal mee naar toe nemen, maar als je ziet hoeveel dat hier gebeurt, kijk je je ogen uit. Die vogeltjes gaan overal mee naar toe, in de bus, op de brommer, naar het zwembad. Echt niet te geloven. Het ziet er erg grappig uit.

’s Avonds was het tijd voor een feest en wel het feest van Bob Marley! Ik had er ontzettend veel zin in. Helaas hadden de Surinaamse mensen dat niet en was er dus niemand te bekennen. We zijn toen ergens anders cocktails gaan drinken wat natuurlijk ook helemaal niet erg is. Het werd een laat avondje, maar dat gaf niet, de volgende dag zouden we toch lekker kunnen uitrusten op het strand.

Zondag was het tijd voor White Beach. De wekker ging om 7:30. Ik gooi enthousiast de gordijnen open en….. wat denk je…. Het giet! Wat een plens bui, een regen, de straat stond blank. Niet te geloven, wij willen een dagje naar het strand. Maar goed, geen nood, misschien slaat het nog om, je weet het in Suriname nooit. Ik ben me lekker gaan insmeren en heb me aangekleed. De taxi heeft ons opgehaald en onderweg werd het al veel beter weer en op het moment dat we aankwamen was het een strak blauwe hemel! Hoera!

Ik had me over White Beach van alles voorgesteld, maar ik had het helemaal mis. Het was echt een paradijs! Wat was dat heerlijk.
We hebben daar twee hutjes gehuurd waar je met je hangmat kon hangen. We hadden huisjes aan het strand, langs het water. Je ligt dan in je hangmat, onder een rieten dakje met een uitzicht op de Suriname rivier waar je kan zwemmen. In de Suriname rivier is niet echt goed zwemwater. Het is vuil, maar er zijn vooral vissen die je liever niet tegenkomt zoals piranha’s. Bij White Beach hebben ze dat gelukkig afgezet en kun je zorgeloos zwemmen. Het was werkelijk prachtig. Het zand was inderdaad ontzettend wit en dan die palmbomen er bij, het was fantastisch.
Je kunt er helemaal relaxen en tot rust komen. Natuurlijk hebben we een lekker kleurtje opgedaan en voel ik me eindelijk, sinds dat ik hier al 4 weken ben, prima bruin.

Het was een heerlijk dagje en ik hoop dat er nog veel van zulke dagen komen.

Gister avond zijn de Belgische meiden die we hier hebben ontmoet, bij ons gekomen. Het was een hele gezellige avond waarbij we lekker foto’s hebben uitgewisseld. Dat soort avondjes zijn heerlijk, lekker in de ‘koelte’ buiten, genieten van de sterren.

Tot de volgende keer.

  • 07 Februari 2007 - 16:10

    Petra:

    Lief meisje,

    Wat een heerlijke avonturen allemaal, ik kijk iedere woensdag erg uit naar je update.
    Wat voor feesten hebben ze nu weer gehad, wat voor uitstapjes, wat voor avonturen??

    Ik ben blij dat je zo volop geniet!! Dit neemt niemand je ooit nog af.

    Dikke kus,

    Je mams


  • 07 Februari 2007 - 16:12

    Lien:

    Wauw... ik ben echt jaloers! Maar... IK MAG MIJN LIO BEGINNEN!
    Heel veel plezier nog!
    (K)lien

  • 07 Februari 2007 - 16:18

    Mariska:

    Wat een geweldige dingen maak je mee. Kan me voorstellen dat je daar zo naar uit gekeken hebt en daar nu lekker van geniet. Ik vind het erg leuk om je verhalen te volgen.
    Nou geniet er nog lekker van en ik wacht op je volgende verhaal.

    Groetjes Mariska

  • 07 Februari 2007 - 16:27

    Snotje:

    heeey girly,

    wat een verhaal weer...
    Je gaat nu zeker "Bigi Kaaiman" met de kinderen zingen ;)
    tot gauw maar weer!
    dikke brasa
    Snotje

  • 07 Februari 2007 - 16:34

    Yvette:

    Ooh het is weer geweldig bij je! Bij ons is er lekker sneeuw, en hagel en het is 10 graden dus een natte PIEPbende. Geniet maar dubbel van de zon!! En succes met je druktemakertjes! (ik ken het volk hoor! heb ze nu ook maar ze zijn wel lief!)

  • 07 Februari 2007 - 18:52

    Oop En Ama:

    Marloes wat zie je er fantastis uit dikke kus

  • 08 Februari 2007 - 08:37

    Susanne:

    He loesje,
    Wat een geweldige dingen heb je weer gedaan zeg. Het klinkt allemaal zo heerlijk en je ziet er goed uit. Ik vind het fijn voor je dat het op school ook zo lekker gaat. Hier gaat alles goed, alleen een beetje druk. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende update. Liefs Susanne. Love you.

  • 08 Februari 2007 - 09:52

    Vies Oompje:

    Ha die Loes, ik had het gisteravond al even gezien, maar te druk om meteen te reageren. Ik zit nu op mijn werk en er wordt om 12.00 hier in de buurt een PAK sneeuw verwacht. Dan zit jij even lekkerder, behalve als je natuurlijk van sneeuw hou !! De laatste foto van White Beach begint er al meer op te lijken, maar voor je vieze oompje en je gore broertje mag het nog dichterbij he,he,he !!!
    Kijk goed uit en kom gezond weer terug, en niet met zo'n klein n.....

  • 08 Februari 2007 - 20:59

    Goor Broertje:

    He zussie,
    1. Ik ben het volledig met mijn vieze oompje eens, meer close-ups! ;)
    Nou het heeft hier vandaag behoorlijk gespookt, veel sneeuw gevallen! Erg koud, ik verlang naar Suriname.
    Goor Broertje

  • 09 Februari 2007 - 11:38

    Martijn A.:

    Haha coole foto!

    De verhalen en foto's moet ik nog lezen bekijken.

    Hopelijk heb je het erg naar je zin!

    Liefs,
    Martijn

  • 09 Februari 2007 - 19:23

    Maxi:

    eeey skatje,
    Wat een leuke tijd heb je joh!! Gefeliciteerd met de volgende ronde SALSA en de andere meisjes de brasas voor me.

    Groetjes uut Fryslàn,
    Maxi

  • 11 Februari 2007 - 05:10

    Oop En Oma:

    Ja het was fijn om je stem te horen. Oma kreeg tranen en ik moest slikken,we zijn dan ook erg trots op onze kleindochter.Wat een avonturen maak je mee.

  • 11 Februari 2007 - 05:18

    Oop En Oma:

    Ja het was fijn om je stem te horen. Oma kreeg tranen en ik moest slikken,we zijn dan ook erg trots op onze kleindochter.Wat een avonturen maak je mee.

  • 11 Februari 2007 - 21:11

    Dick:

    Dag Marloes, je zult me denk ik niet meer kennen, maar ik was de enigste jongen in Schoorl die naar Suriname ging. Misschien wordt het dan wat duidelijker! Ik vertrek over 2 weken en ik lees dat het daar goed vertoeven is!

  • 12 Februari 2007 - 19:21

    Goor Broertje:

    2. Die Kaaiman-foto is mooi! Hoeveel keer zoom was dit?
    Nog 10 dagen! Ik kijk er echt heel erg naar uit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 31691

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: