Genieten op de Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu Genieten op de Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

Genieten op de Brownsberg

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

31 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Deze week werd ik een beetje voor de leeuwen gegooid op mijn stage. Ik moest de klas in eens draaien zonder begeleiding. Je begrijpt natuurlijk wel dat die kinderen mij ontzettend gingen uitproberen. De eerste paar dagen waren heel zwaar, maar naar mate ik betere afspraken had gemaakt, ging het steeds beter.
De dagen wisselen wel, de ene dag gaat het beter dan de andere, maar dat vind ik niet meer dan logisch.

Deze week was echt een beetje een Holland-feeling week. Op de radio draait hier heel vaak Jan Smit, Marco Borsato en André Hazes. Ook hebben we deze week pannenkoeken gegeten en ze waren heerlijk. Je voelt je dan toch wel weer een beetje ‘thuis’.

Afgelopen vrijdag was het weer tijd voor de salsales, het ging hartstikke lekker. Waar ik wel van schrok is dat we aanstaande vrijdag examen moeten gaan doen. Ze willen dan kijken of je door mag naar de volgende groep. Op zich vind ik dat niet erg, maar de manier waarop dat gaat gebeuren is wel een beetje spannend. Je gaat dansen met een partner en daar zitten dan 4 examinatoren en 2 leerkrachten naar je te kijken. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

Zaterdag was het tijd voor onze eerste echte trip en wel naar de Brownsberg.
We gingen met 10 man in totaal. Ilanit, Amber, Annemarie, Annemarie, Judith, Anne-Dienke, Diego (van salsa). Giovanni (Een vriend van hier) en ik.
Het was vroeg opstaan, want om 7 uur zouden we vertrekken vanuit de stad.

Na ongeveer 30 min. rijden, zaten we op de beruchte hobbelwegen. Onderweg zagen we inderdaad heel veel dorpjes. Ik heb me er zo over verbaasd. Die mensen hebben echt helemaal niets. Geen stromend water, geen elektriciteit. Ze hebben een dorp van een paar huizen en de huizen bestaan vaak uit één grote kamer waar dus alles gedaan wordt. Het lijkt me een hard leven.

Na 2,5 uur afzien op de hobbelweg, begon de klim de berg op. Dat was heel spannend! Onderweg naar boven kom je allerlei bordjes tegen:
‘Toeteren 10 KM’ of ‘links houden.’ Het is erg leuk om te zien. De weg zelf was erg stijl en ook de afgrond loog er niet om.

Bij één van de laatste bochten kwamen we een tegenligger tegen, wow, dat was eng. De auto’s mogen niet stilstaan op de berg, omdat ze dan misschien vast komen te zitten. Dus op het moment dat we de tegenligger tegenkwamen, moesten wij achteruit, hij een stukje vooruit en dan wij weer. Maar dat achteruit rijden was erg spannend!!

Eindelijk boven hebben we onze hangmatten gekregen en zijn we lekker even gaan ontspannen! Al snel was het tijd voor onze eerste wandeling. We gingen als eerste op naar de Ireneval. Onderweg kwamen we al veel diertjes tegen. Zo zagen we een bosvarkentje, wat vogels en een paar spelende aapjes. Dat was echt ZO GAAF!! Die apen vond ik echt prachtig. Natuurlijk waren er ook veel grote vlinders, hele mooie.

Nadat we waren afgekoeld onder de Ireneval, zijn we verder gelopen naar de Leoval. Ook deze waterval was erg leuk. Hij was hartstikke koud, maar dat vonden we, na een klim van 2 uur, helemaal niet erg!

’s Middags rond een uur of 17 waren we weer terug, hebben gegeten en natuurlijk in de hangmatten gehangen. Op dat moment werden we uitgenodigd voor een kampvuur en bbq. Het was van de mensen van de organisatie die die dag een vergadering hadden gehad. Dat werd een hele gezellige avond waarbij wij ook een Indiaanse dans hebben moeten doen. Het was heel apart om mee te doen. De dans heet Broko Kindi, als ik het goed heb onthouden, en dat betekend letterlijk ‘knakkende knieën’. Je begrijpt het dus al, je moest constant door je knieën buigen en keihard ‘OOH oooh” roepen. Een heel aparte ervaring, kan ik je vertellen.

Buiten slapen in hangmatten op een berg, is toch best wel een beetje koud. Ik had gelukkig genoeg kleren mee, dus sliep ik in 2 broeken, 3 shirts, een vest waarvan je de capuchon helemaal over je neus trekt, om me heen een badhanddoek, 2 paar sokken en over me heen een laken. Dan heb je het wel warm genoeg.

Zondag ochtend zijn we om 6 uur opgestaan. We wilden graag de zon op zien komen boven het stuwmeer. Helaas was het er iets te mistig voor, maar het was er niet minder mooi om. Je ziet het inderdaad dag worden en die brulapen!!! Het was zo mooi om te horen. Het was één grote herrie in dat hele woud. Het klinkt zo magisch en ook dat uitzicht er dan bij, is zo apart. Ik dacht dat het meer een “oeh oeh” geluid zou zijn, maar dat was het helemaal niet. Het was meer een constant gebulder.

Hierna hebben we natuurlijk nog wandelingen gemaakt naar een aantal watervallen. We hebben zelfs een waterval gezien waarbij je met een liaan boven de afgrond kan hangen. Dat was een heel mooi punt. De natuur is hier zo prachtig, je kijkt je ogen uit.
Op de terugweg ging het helaas regenen, maar ik was voorbereid met een poncho.
Het voordeel van regen, en dat vond ik een heel groot voordeel, is dat er dan allemaal andere diertjes naar buiten komen die je anders niet ziet. De boomkikkertjes waren mijn favoriet!

Na de wandelingen zijn we als laatste naar het plateau geweest, om zo het hele Brokopondo stuwmeer te overzien. Dat was ook weer zo fantastisch. De foto’s geven je wel een indruk, maar om daar te zijn, is echt geweldig.

Helaas was het weer tijd om te vertrekken. We werden als afscheid nog getrakteerd op wat spelende apen. Die waren erg dichtbij, dus konden we ze prima zien en horen.

Het weekend was fantastisch. Het geeft je weer alle energie om aan het werk te gaan.

Tot de volgende up-date.

  • 31 Januari 2007 - 16:12

    Jacqueline:

    heeeeeey loes
    aaahhh super man!!! ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt! Hier gaat ook alles goed, ik word helemaal de Italiaanse cultuur ingetrokken en dat is ook spannend!!!! Hoop dat ik je snel spreek!!! xxxxxxx en heeeel veel liefs van jacqueline uit Rome

  • 31 Januari 2007 - 16:19

    Lien:

    Wauw super!
    Dat jullie nog tijd hebben om dit soort mooie dingen te doen! Het ziet er echt prachtig uit. en die dieren!
    Hier in nederland is het nog steeds stressen bij me... Ben nog steeds niet door... Heb nog een week de tijd:S
    Kus lien! Succes!!!

  • 31 Januari 2007 - 17:09

    Petra:

    Lief meisje,

    Als je toch een wist hoeveel ik je mis!!
    Ik maak rare dingen mee de 1,5 week en heb jou niet bij mij om daar dubbel over te liggen!!

    Je moet maar vaak bij mij komen logeren in Paramaribo, lekker onder de klamboe bij de airco. En dan maar beppen over onze ervaringen van de laatste weken (natuurlijk onder het genot van een emmer thee)

    Dikke kus.

  • 31 Januari 2007 - 17:36

    Vies Oompje:

    Had je nou niet bij de waterval met al die meiden iets, iets meer in kunnen zoeemen, had je gore broer ook wel leuk gevonden. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat het ook lekker gaat op school.

    Kus - Vies oompje

  • 31 Januari 2007 - 18:58

    John En Nanny:

    sorry dat we niet bij je afscheid waren druk druk druk, hele leuke fotooos Marloes. volgens ons heb jij het prima naar je zin
    garoetjes uit Almere.

  • 31 Januari 2007 - 20:15

    Oop:

    goed dat jij je zo vermaakt en hele mooie fotos
    Oma schrijft je een brief en doe alle meiden de groeten van ons
    liefs Oop

  • 01 Februari 2007 - 09:14

    Suusel:

    He Loesje. Gaaf al die foto's en wat een verhaal echt heel leuk. Gelukkig heb je het goed naar je zin. Volgens mij ben je ook afgevallen, of niet. Dat dacht ik te zien op de foto's. Maar goed. volgens mij komen je moeder en broer bijna op bezoek. Gezellig hoor. Volgens mij hoef ik niet te vragen hoe het met je gaat, want je ziet er goed uit op de foto's. Geniet er van en ik kijk uit naar je volgende verhaal. Succes op school. Ik zie je er helemaal staan en volgens mij ben je een top juf.Love you. Kus Suusel.

  • 01 Februari 2007 - 10:52

    Inga:

    Hey loesje!

    Echt super gaaf wat jullie allemaal aan het doen zijn:D
    Ik ben Jaloers...
    Heel veel plezier en succes nog! Ik wacht op je volgende verhaal!

    Groetjes aan iedereen!
    Inga

  • 01 Februari 2007 - 11:36

    Yvette:

    Vet hoor Loesje!! En ook zo lekker in de zon met schattige kleine kindjes. Iedere keer als ik het lees word ik alleen maar meer en meer jaloers!! GROM!

  • 01 Februari 2007 - 17:08

    Achter Nicchie:

    Hy Marloes,

    Wat een leuke verhalen en foto's!!Ziet er allemaal goed uit! Geniet ervan en maak veel foto's zodat wij mee kunnen genieten! Succes met je salsa examen

    xx miran

  • 01 Februari 2007 - 19:28

    Maikel:

    Op de foto's zie je er goed uit, lekker in je hangmat. Lees je berichten allemaal en kijk er ook naar uit. Dank je wel voor je sms bericht. Dag Tuppy

  • 02 Februari 2007 - 11:57

    Louie P.:

    Hey Marloes,
    Zo te lezen en te zien heb je het ongelovelijk naar je zin. Ik vind het echt geweldig om al je verhalen te lezen, doet me denken aan de tijd dat ik in Suriname was en alles bezocht heb. je maakt me wel een beetje jaloers hoor!!! Veel plezier met al je volgende excursies en ik wacht al met alle plezier op je volgende berichtje. Groetjes Louie

  • 05 Februari 2007 - 07:33

    Ricardo:

    Hey Loes, Hier even een Berichtje vanuit Bahrein, Vlak bij Saoedi Arabie,(Andere kant van de wereld!:)hahahaha
    Sorry dat ik niet op je feestje kon zijn; was opweg terug naar nederland na 2 weken skien in Zwitserland. Wat een gaafe verhalen allemaal. Weet zeker dat je meer mee maakt dan hier in deze woestijn(ookal regent het al 4 dagen achter elkaar!heel bijzonder!)hahaha Je had wel een volle koffer zeg! Na je broer zal vast wel chocopasta en pindakaas voor je meenemen of kan je dat daar ook kopen?? Heel veel plezier daar en we houden elkaar op de hoogte!
    Groetjes Ricardo(nog 4 WEKEN en dan mag ik weer naar Nederland!:)

  • 06 Februari 2007 - 10:00

    Steven (Maxi):

    Eeey skatje,
    Fawaka, hele mooie trip en een prachtige foto reportage. Hoe is ie tot nut toe, geen heimwee naar holland hè. Geniet er met volle teugen van, want `t is zo om die tijd.Heb je mammie al gesproken en komt allemaal goed.
    Veel plezier en ik bel je nog!

    Bosies en een stevige brasa!

    Maxi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 31691

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: