Colakreek en eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu Colakreek en eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

Colakreek en eerste stageweek

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

18 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Laat ik beginnen met het zeggen dat ik het heel leuk vind om jullie berichtjes te lezen! Vooral blijven doen hoor.

Vrijdag 12 januari was een heel geregel. Ik moest in de ochtend naar mijn stage om stof te gaan kopen en mijn uniform te laten maken. Daarna zijn we met een groepje opgehaald door Maxi, de kennis uit Nederland, Hij heeft ons naar de vreemdelingen dienst gebracht en naar de loods waar onze pakketten stonden, die we vanuit Nederland hadden verzonden.
De vreemdelingen dienst ging redelijk vlot, binnen 5 minuten stonden we weer buiten.
De pakketten waren een ander verhaal.

We hebben eerst in de rij gestaan om het bonnetje in te leveren. Na 10 minuten wachten hoorden we dat we eerst aan de andere kant van de straat het origineel moesten halen. Ook daar hebben we weer in een lange rij gestaan. Met het origineel in de hand, zijn we naar de loods terug gelopen waar we achteraan in de rij mochten aansluiten. Met dat bonnetje hebben ze onze pakketten gezocht, die werden neergezet voor de controle dienst. Nadat we met het bonnetje bij de kassa waren geweest, mochten we de pakketten dan eindelijk ophalen. Je merkt het wel, het gaat op zijn Surinaams.

Zaterdag 13 januari zijn we met een groepje de stad in gegaan. Ik ben toen voor het eerst hier in een busje gegaan. Het lijkt een beetje op de Dolmüs van Turkije. Je stapt in en roept/ belt, wanneer je eruit moet. Het was een hartstikke leuke rit. Uit de boxjes in de gehele bus, komt keiharde salsa/rasta muziek. Echt heerlijk om te horen op het moment dat je hier rond rijdt onder de palmbomen en ‘reuze’ bomen.
We hebben de Centrale Markt overgelopen. Het is daar een wereld op zich. Alles is er te koop en je kijkt je ogen uit. Wanneer je hier verse vis bijvoorbeeld wilt kopen, wordt hij voor je neus klaar gemaakt, ofwel, levend uit de waterbak gehaald en schoongemaakt.

Vervolgens zijn we lekker kleding gaan shoppen. We hebben een winkel gevonden waar alle ‘bakra’s’ (blanken) wel komen. Het is de H&M van Suriname.

Het toppunt van die dag is dat we aan de Waterkant naar een dansschool zijn gegaan. We hebben ons met z’n allen opgegeven om te gaan salsa dansen. We gaan nu een maand lang, 2 keer in de week.

Zondag 14 januari zijn we naar de Colakreek gegaan. We zijn met de familie van Maxi meegegaan in een busje. De rit op zich was al een heel verhaal waard. Je ziet zo veel onderweg! We hebben zelfs een Luiaard gezien die kruipend, nogal langzaam, de weg overliep. Dat was wel erg mooi om te zien. De Bauxietweg er naar toe, zo’n 5 km na het vliegveld, was een enorm hobbel weggetje. Er zaten gigantische kuilen in de weg. De auto’s reden van links naar recht om langs de hobbels te rijden. (Dit kun je zien op de foto.)

De Colakreek was heerlijk. Het water was inderdaad erg bruin en lekker koel. Je kon daar aan de kant hutjes huren en dan je hangmat bijvoorbeeld ophangen. We hebben daar prima gezeten, gegeten en vooral genoten. Het leek wel een klein paradijsje!
Echt een bizar idee is trouwens, dat je op 14 januari, in de winter dus, in je bikini in een meertje in de zon hebt gelegen.
Bij de colakreek staan ook veel Manga bomen (dat spreek je uit als Manja) en dat zijn mango’s. Het groeit hier als een soort onkruid. We hebben daar een tijdje met stokken de bomen in gegooid, om zo de Manga’s uit de bomen te halen. Natuurlijk waren er veel mannen die ons wel even wilden helpen. Zo zijn we met 28 Manga’s terug naar huis gegaan.
Ook heb ik daar mijn eigen mango uit de boom gehaald. Ik heb hem gewassen in de rivier en geschild met mijn tanden. Dat is wel erg kicken om zo in de natuur je eigen eten te verzorgen.
We hebben daar een heerlijk dagje gehad en zijn helemaal ontspannen.

Maandag ben ik voor het eerst naar mijn stage geweest. Ik moest echt even wennen aan de kinderen, de manier van werken en de inrichting van het lokaal.
Ik ben nu een paar dagen op school geweest en het lijkt me hartstikke leuk om met deze kinderen te gaan werken, pittig, maar wel een goede uitdaging!

Die avond was het tijd voor de eerste salsa les. Wat was dat leuk zeg!! Onze leerkracht heet Yche, dat spreek je uit als Ietje. Het is een ontzettende grappige vent waarbij je je, ook als je niet kan dansen, erg op je gemak voelt.
We zijn natuurlijk begonnen met de basisstapjes. Het klinkt misschien saai, maar het ziet er toch al heel professioneel uit! Je danst eerst apart om de stappen te oefenen, daarna dans je met een partner. Gelukkig zijn er wat gevorderde mannen uitgenodigd waar we mee kunnen dansen. Het is erg gezellig en ik heb er van genoten.
Ook is het uitzicht vanuit de dansschool fantastisch. Het kijkt uit op de Suriname rivier. Je ziet dus tijdens het dansen de dag in avond veranderen.

Een groet uit het warme Suriname

  • 18 Januari 2007 - 16:56

    Esther:

    Hoi Marloes

    Wat een leuke foto's en verhalen... te gek en dan te bedenken dat er hier een woeste storm woeit en jij in je bikini... het is bijna ondraaglijk. Geniet er lekker van. Ik had vandaag cursus in Amsterdam en ben gelukkig thuis gekomen. Maar er zijn veer mensen gestrand. Niets rijdt er meer (typisch NL) a'dam cntr. is ontruimt. Morgen heb ik een biologie conferentie. Hopelijk rijden er weer treinen en zijn alle bomen verwijdert. we zien wel

    enjoy en we houden contact

    gr ES

  • 18 Januari 2007 - 16:56

    Mariska:

    Haha ben weer de eerste. Leuk om je verhaal te lezen. Geweldige ervaring lijkt het me. Nou geniet maar lekker van het mooie weer, want hier is het echt niks.
    Nog heel veel plezier en tot je volgende mail.
    Mariska

  • 18 Januari 2007 - 17:04

    Maarten:

    Hey Marloes,

    Wat een lekker weer is het daar zeg, hier stormt het. Mooi uniform trouwens, staat je goed :)
    Veel succes en stuur wat zon richting NL

    Kus

    Maarten en familie

  • 18 Januari 2007 - 17:25

    Lotje:

    Loesje!!!
    Wat zie je er goed uit zeg op de foto's!!! Ik kan echt zien dat je het onwijs naar je zin hebt!!! Enne...niet te bruin worden he? ;)

    Heb je al een dushi gevonden? hahah
    tot snel maar weer...ik mail je snel alle nieuwtjes ;)
    groetjes aan alle meiden!
    brasa van mij!

  • 18 Januari 2007 - 17:30

    Petra:

    WAT een lekkere kleur heb je al!! en wat een leuk uniform!!!
    Ik zie uit naar je verhalen en avonturen en geniet er erg van.

  • 18 Januari 2007 - 19:28

    Rie EnLou:

    Wat een leuke brief was dat.goed dat je moeder en Ben komen ,kan jij ze de weg vertellen en alles laten zien.Wij genieten van je dagboek en foto,s We zijn best trots op onze kleindochter

  • 18 Januari 2007 - 20:45

    Oop:

    je bent mijn kanjer

  • 18 Januari 2007 - 20:54

    Suusel:

    He Loesje,

    Wat een leuke foto's. Heerlijk zeg.Mooi uniform trouwens!! Volgens mij was het wel lekker daar aan de colakreek.Zag er ieder geval gezellig uit. Wat een ervaring zeg. Geniet er lekker van (het weer zal in ieder geval beter zijn als hier. Regen en storm). Ik werd met mijn autootje bijna van de weg geblazen. Mog heel veel plezier en ik bijf je gezellig volgen!

    Dikke kus Suusel

  • 19 Januari 2007 - 08:29

    Yvette :

    Ik ben jaloers....

  • 19 Januari 2007 - 11:46

    Louie:

    Hey Gudu,

    Fawaka? Zoals ik alles lees, gaan alles wel goed. Ik ben op het moment echt ongelovelijk jaloers. Alles doet me weer denken aan mijn heerlijke vakantie in het warme Surimaribo. De Colakraak, Waterkant en het mooi centrum. Ik geloof dat je daar wel de tijd van je leven zult hebben met de mooi gebieden en lieve mensen. Ik moet zeggen dat je er beeldig uitziet in je uniform hahaha. prachtig!!! Nou laat maar weer snel van je horen, dan kan ik weer lekker weg dromen en alvast fantaseren over mijn toekomstige reis naar Surimaribo. Nou marloes Tang Boeng!!!
    Adjosi

  • 19 Januari 2007 - 22:01

    Ben:

    He Loes,
    Leuk verhaal. Heb nu iemand op het werk die iets in Su doet. Leg ik wel uit als ik daar ben. Van hem ook veel foto's gezien. Als ik er ben maken wij er iets leuks van.

    Ben (en waag het niet er 'nie' of 'ji' aan vast te zetten. :D

  • 19 Januari 2007 - 23:10

    Rinske:

    He Marloes!

    Zo te zien vermaak je je prima. Dat uniform ziet er top uit (: Wellicht iets voor JE??!?!?!!? *gna*...
    Suc6 op je stage en keep us informed(;

    groetjes uit een zeeeer winderig koud kikker landje...

  • 22 Januari 2007 - 07:24

    Maikel:

    Dag Marloes,
    Ik lees en hoor van Petra dat het daar erg lekker gaat, het is wel een heerlijke manier om de winter te ontlopen. Je ziet er goed uit, en de foto’s spreken voor zich.
    Maak er een leuke tijd van, Petra en Ben zijn over een paar weken bij je.
    Kunnen jullie lekker kletsen en eten en het slechte weer even vergeten.

  • 22 Januari 2007 - 21:22

    Carolien Meijer:

    Hoi Marloes,
    Het klinkt allemaal als of je er al aardig gewend bent.
    Ik maak inmiddels mijn Surinaamse collega jaloers met jouw verhalen/foto's.
    Het wordt in Nederland eindelijk koud dussss... je mist hier niets.
    Gr Carolien

  • 23 Januari 2007 - 21:01

    Oma Rie:

    Leuk om alles te lezen.Morgen schrijft Oop een brief

    kus

  • 23 Januari 2007 - 21:24

    Vies Oomje:

    Ha die Loes, Leuk om zo te lezen, ook leuk voor later, dit nemen ze je nooit meer af.De ervaringen die je nu opdoet kun je later op teren. Zo te zien is het er erg mooi. Wel een stelletje "aparte" meiden hoor, doe ze maar de groeten van .....

  • 24 Januari 2007 - 08:17

    Buurtjes Van 124:

    Hoi Marloes,

    Leuk om te lezen hoe het jou daar vergaat in Suriname. Hier bij ons alles oke. Zwem weer op donderdagavond met je moeder, lekker voor de stramme spieren. Maar dan wel in een binnenbad hoor!! He meid het ga je goed. Groetjes vanuit een koud Almere -1 gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 31691

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: