Wakker worden in de tropen is een cadeautje. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu Wakker worden in de tropen is een cadeautje. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

Wakker worden in de tropen is een cadeautje.

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

12 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Zo mensen, daar ben ik dan, ik kan het nog steeds niet geloven dat ik echt in Suriname ben! Dat is toch gewoon te gek. Ik denk dat we ook iedere dag wel even tegen elkaar zeggen: ‘Jongens, daar zitten we dan!’

De heenreis begon op dinsdag 9 januari. We hebben om 9 uur op Schiphol afgesproken om in te checken en de bagage te regelen. Daarna gingen we met alle aanhang lekker even nog wat drinken. Rie, Louis en Petra kwamen mij uitzwaaien.
Om 10 uur gingen we dan door de douane wat toch best wel een emotioneel afscheid was.

Om 12:15 zouden we vertrekken, maar uiteindelijk gingen we om 14 gingen dan de lucht in. Op een scherm kon je prima bijhouden hoelang het nog zou duren en waar we ons ongeveer op de kaart bevonden.

19 uur lokale tijd zijn we geland en maakten we meteen kennis met de tropische temperatuur. Na het ophalen van de bagage, geld wisselen en een SIM kaart kopen, zijn we welkom geheten door de oma van een mede reisgenootje. Het was een ontzettende lieve vrouw. Zij had voor ons een busje geregeld en we mochten bij haar thuis gaan eten. Om 20 uur waren we bij onze huizen en hebben we snel de spullen uitgepakt die we op dat moment even nodig hadden. We hebben de kamers verdeeld en zijn lekker snel gaan slapen. Het was voor ons op het moment dat we gingen slapen al 3:30, dus we waren wel moe.

Die ochtend werd ik verrast door een geweldig uitzicht uit mijn slaap kamer raampje op een ontzettend mooie palmboom! Dat is nog eens leuk wakker worden in de tropen.
Na het ontbijt zijn we lekker alle spullen gaan uitpakken en wat dingetjes regelen.

De drang om naar de stad te gaan was zo groot, dat we rond 13 uur lekker op pad gingen. We waren eigenlijk opzoek naar een pin-automaat, maar we kwamen onderweg zo veel moois tegen, dat we overal heen zijn gelopen.

De Moskee stak overal boven uit, dus die was niet te missen. Daarnaast stond de synagoge. Maar we hebben ook de Sint Pieter gezien, de palmentuin en het Onafhankelijkheidsplein. Ik denk dat we nog veel meer hebben gezien, maar op dat moment hebben we niet gerealiseerd wat het allemaal was.
Uiteraard hebben we lekker veel foto’s gemaakt. Als je die dan ’s avonds terug ziet op je laptopje, is het toch wel heel maf om jezelf echt in Suriname te zien.

Na uren lopen zijn we aan de Waterkant gaan zitten op een terrasje en hebben genoten van het uitzicht. Het is hier echt mooi! Die bomen zijn zo hoog, dat kun je je niet voorstellen. Midden in de Suriname rivier ligt dan ook dat oorlogsschip, die is goed te zien! Het is ook heerlijk om langs het water te zitten, omdat daar een lekker windje staat.

We moeten trouwens wel wennen aan de manier waarop je op straat loopt. We wisten wel dat er geroepen zou worden en zo, maar dat het zo veel was, had ik niet gedacht! Toeteren, vragen stellen, zwaaien, ze doen van alles. Eerst liep ik gewoon door, maar eigenlijk is het heel gezellig. We hebben die avond eten gehaald, onderweg zeggen veel mannen dan: ‘Eet smakelijk schatjes, geniet er van.’ Het is even wennen, maar het is best vrolijk. Iedereen praat hier met je, we zijn in 1 dag bij 4 mensen uitgenodigd om te eten, dat lijkt ons erg gezellig.
Vandaag, 10 januari, ben ik naar mijn stage school gegaan.
Ik was echt behoorlijk gespannen er voor, maar achteraf heb ik me natuurlijk weer helemaal om niets druk gemaakt. De directrice: Mevr Mac Nack, was echt een onwijs leuke vrouw.
Op het moment dat ik bij de school aankwam ( na 10 minuutjes lopen!), waren de kinderen net uit. Ik zag een mevrouw in uniform, dus ben met uitgestoken hand, op haar afgestapt en gevraagd waar Mevr Mac Nack was. De weg werd me gewezen en onderweg kwam ik een man tegen, hij was erg opgewekt. Hij stelde zich voor en vertelde dat hij mijn stage begeleider zou worden. Het lijkt me een heel aardige man. Mevrouw Mac Nack heeft vervolgens mij de school laten zien, aan mensen voorgesteld en iedere keer aan anderen vertelt hoe enthousiast ik wel niet ben.
Na een poosje werd ik in de auto meegenomen naar het zwembad, dat echt super dichtbij ons huis is, ik denk nog geen 10 minuten lopen.
Onderweg heeft ze heel veel aan me verteld. Ik kneep hem wel heel erg, want links rijden is toch wel heel eng, vooral ook omdat alles aan de andere kant zit in de auto. Een bocht maken om van straat te wisselen is echt ENG!.

Ze heeft me heerlijk, in een auto met airco waarvan de ramen niet om aan te raken waren zo heet, naar huis gebracht. Voor morgen hebben we ook meteen weer afspraken gemaakt. Ze gaat me dan weer rondrijden voor mijn uniform en dergelijke.

Ook hebben we met Maxi afgesproken, iemand die we kennen uit Nederland. Die gaat ons morgen rondleiden door het centrum.

  • 12 Januari 2007 - 18:58

    Mariska:

    Hey Marloes,
    Leuk om te lezen dat je het al zo naar je zin hebt daar en dat na een paar dagen. Kan me toch niet voorstellen dat ze daar zo enthousiast vinden. Zo ken ik je helemaal niet. haha :-)
    Geniet er maar van en ik wacht op je volgende verhalen.
    groetjes Mariska

  • 12 Januari 2007 - 18:59

    Maarten:

    Hey Marloes, klinkt echt heel leuk allemaal. We zijn jaloers hier in het koude kikkerlandje. Heel veel plezier. Groeten fam. Stoltz

  • 12 Januari 2007 - 19:03

    Louis:

    Ha die Marloes, leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat het er zo mooi is. Ik ben benieuwd naar de foto's.

    Je vieze oompje

  • 12 Januari 2007 - 19:11

    Lotje:

    Schatje!!!

    Ik dacht al...waar blijven die verhalen :p

    Ik ben echt super blij voor je...hier in Nederland gaat het er hard aan toe (storm) Ook op de Ipabo..hahah

    Geef me snel je nieuwe tel.nr dan kan ik smsen...
    Love you

  • 12 Januari 2007 - 19:49

    Rosa:

    Heeeey :D Ik ben echt jaloers op je! zullen we ruilen? ;) Zal aan je denken elke keer als ik hier door de kou moet.. heel veel plezier en laat ons maar vaak weten hoe t is daar :) Dikke kus Rosa

  • 13 Januari 2007 - 06:06

    Petra:

    Heb met blijdschap en verwondering zitten kijken naar de foto's. Goh, ik kan niet wachten tot ik daar ook naar toe mag.
    Enne....die foto in de keuken?? Je ziet er errug goed uit. (dank je wel Sonja)

  • 13 Januari 2007 - 08:10

    Yvet:

    Heej Marloes,
    Leuk hoor, je verhaal. Is echt leuk om alles te lezen, weet ik ook een beetje was voor de thuisblijvers bij ons. Maar ik heb 1 tip HOU HET GEVOEL GOED VAST WAT JE NU HEB. Voor je het weet ben je het kwijt dus je moet overal dubbel zoveel van genieten!
    Dikke kus

  • 13 Januari 2007 - 08:14

    Benjamin:

    Leuke pagina geworden. Leuke foto's ook. Veel plezier en tot over een paar weken

  • 13 Januari 2007 - 09:52

    Oop & Oma:

    Wij zijn blij dat je het zo naar je zin hebt.

    Dikke kus.

  • 13 Januari 2007 - 11:20

    Lien:

    Wauw! Wat super leuk om dit te lezen. Ik ben blij dat jullie allemaal goed zijn aangekomen. ben zo benieuwd hoe het lesgeven daar is! Geniet van je tijd daar en ik blijf je zeker volgen! Kus lien

  • 13 Januari 2007 - 13:22

    Jacqueline:

    hi loes,
    ooooooooooohhhhhhhhhh ik baal echt dat ik niet naar je toe kan komen want je maakt het wel erg moeilijk voor ons om niet te komen!!! Wat super dat je het zo naar je zin hebt! Echt goed!! Je verdient het echt, dus geniet ervan want het is zo weer voorbij!!! Heeeeeeeeeel veel plezier, en ik spreek je snel weer, okee??!! en laat je tel nr even achter :) Groetjes, liefs en xxxxxxxxx uit een (minder warm) Rome

  • 13 Januari 2007 - 14:11

    Cindy:

    Hey Marloes,
    Wat geweldig om je verhaal te lezen! Ben blij dat je het zo geweldig naar je zin hebt! Blijf genieten en vooral veel van je verhalen schrijven.
    Dikke kus,
    Cindy

  • 13 Januari 2007 - 16:37

    Esther:

    Is het toch eindelijk van gkomen. leuk om je berichtjes te lezen, ik heb mijzef eindelijk aan de maillist toegevoegd. Ik zie op de foto's hoe leuk je het hebt. Nieuwjaars groetjes van Esther van Leersum

  • 14 Januari 2007 - 11:30

    Marjan:

    heeey Marloes,

    Leuk verhaal hoor :) Foto's zien er ook leuk uit... Beter ook dan het weer hier in NL :( hihi

    Kus Marjan

  • 14 Januari 2007 - 17:49

    Cherish:

    Echt heel leuk je verhaal te lezen :)
    Fijn dat je zo goed werd ontvangen. Ze zijn echt lief de mensen op school. Echt lekker genieten. Ik wil oooooooooook hahahaa
    groetjes daarzo.
    xx

  • 15 Januari 2007 - 13:52

    Airies Chitoe:

    Hoi Marloes, wat fijn dat je het leuk heb in Su. ik herken heel veel plaatsen en wat een mooie foto's heb je geplaatst. veel succes met je stage en geniet van het mooie weer, het overheerlijk eten en natuurlijk van de overenthousiaste mannen die je nafluiten. geniet van alles!!!!!liefs van Airies (collega van je moeder)we kennen elkaar van Salsa. heb je al gedanst?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 31691

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: