Interactum 'kamp' in Schoorl - Reisverslag uit Schoorl, Nederland van Marloes - WaarBenJij.nu Interactum 'kamp' in Schoorl - Reisverslag uit Schoorl, Nederland van Marloes - WaarBenJij.nu

Interactum 'kamp' in Schoorl

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

13 September 2006 | Nederland, Schoorl

Helemaal moe, maar als het kan nóg enthousiaster, ben ik terug uit Schoorl. Hier hebben we drie dagen een soort kamp gehad met alle studenten die naar het buitenland gaan.

Het was een programma met drie dagen lang kletsen over Suriname, Suriname en nog een beetje Suriname. (Ik vond dat echt heerlijk!!)

Maandag begonnen we de dag met allerlei Surinaamse hapjes en dat was bijzonder lekker. Baka bana, roti etc. Een prima begin van de dagen. Vervolgens hebben we de tijd gekregen om op grote vellen papier AL onze vragen te schrijven die we hebben over de stage en het land. Deze zijn die drie dagen allemaal zo goed mogelijk beantwoord.

's Middags was het tijd voor een Surinaams verhaal. Het idee er achter was om te kijken naar hoe je op een leuke manier, zonder materialen, een verhaal kan vertellen en de kinderen te betrekken.
Daarna was het tijd voor een andere pabo om ons informatie te geven over Suriname. (Iedere pabo had een bepaald onderwerp gekregen en moesten presentaties geven en de anderen daardoor informeren.)

Na deze dag was het tijd voor ontspanning en dat werd gedaan door een SALSA workshop!!! Dat was echt helemaal geweldig. Het was natuurlijk maar een begin met een hoog 'stapperdestap' gehalte, maar toch was het leuk om met z'n allen te dansen en een beetje van de muziek te genieten.

Dinsdag waren er weer een aantal workshops door de studenten georganiseerd. Maar de middag was wel erg bijzonder. Er waren 3 dames uit Suriname, speciaal voor ons overgekomen. Zij konden ons alles vertellen over het onderwijs in Suriname. Ál onze vragen konden wij bij hen kwijt.

Na deze ochtend en middag hadden we precies een uurtje vrije tijd om even wat voor ons zelf te doen. Dus wat doe je dan in Schoorl?? Naar het strand! We zijn bij Annemarie in de auto gesprongen en richting strand gegaan. Met de fiets zou je er ongeveer 15 minuten over moeten doen, dus vonden wij het héél bijzonder dat we na 20 minuten rijden, nog steeds geen strand zagen. Toen we uiteindelijk op het strand waren was het ook wel erg lekker. We konden er 10 minuten genieten van het lekkere weer. We hebben daar ook onze 'big mamma' Suriname foto gemaakt. (Zie het fotoboek. Met deze meiden, en nog 2, zit ik dus in het huis in Su.)

's Avonds was er de culturele avond waarbij alle landen elkaar iets gingen presenteren over het land. Dit wisselde van een spel tot zingen, echt Afrikaans dansen en veel hapjes en drankjes. Erg gezellig dus!
Gelukkig was de culturele avond iets eerder afgelopen dan gepland en was er tijd voor een avond-strand-babbel. Dus HUP 30 studenten fietsen lenen en met z'n allen (door het donkere, donkere bos.) Richting strand. Dit was erg leuk, omdat je 30 fietsjes ziet met licht en verder niets, had een erg kerstsfeertje!!
Op het strand was het erg gezellig en best nog warm.

Woensdag waren de laatste workshops van studenten er en werden er nog wat lesjes en tips gegeven over stage lopen in Suriname. Het aller leukste van de woensdag was dat er 2 studenten waren die zelf sinds 4 maanden weer thuis zijn. Zij zijn begin van dit jaar voor 3 maanden ook geweest en konden ons alles vertellen over hoe het is in Suriname, wat jouw rol is als stagiaire, ze gaven tips voor bijvoorbeeld spullen meenemen, dingen kopen, de leukste uitgaansgelegenheden en de goedkoopste internetcafés. Wij waren erg enthousiast en blij met deze meiden. We konden ze alles vragen!!! Ze hadden allerlei spullen mee, bijvoorbeeld fotoboeken, waar we in konden kijken. Ik heb allemaal leuke ideeën opgedaan voor Suriname.

Ik ga in totaal 13 weken stage lopen. 11 Weken loop ik op één school, omdat het daarna vakantie is (twee en een halve week) is het niet echt handig om voor twee weken dan weer te gaan. Daarom mogen we ook op een dorpschool lesgeven, wat mij ook erg leuk lijkt. In de jungle, amper stroom, gillende apen, spinnen en al dat soort dingen!!

Het aller belangrijkste vergeet ik nog: iedere ochtend begint een school in Su met het volkslied. Deze hebben wij dan ook in Schoorl iedere dag gezongen. Wil je een voorproefje? Kijk op http://www.suriname.nu/101alg/suriname11a.mp3

(Vind jij karaoke ook zo leuk???

God zij met ons Suriname
Hij verheft ons heerlijk land
Hoe wij hier ook samen kwamen
Aan zijn grond zijn wij verpand
Werkend houden w'in gedachten
Recht en waarheid maken vrij
Al wat goed is te betrachten.
Dat geeft aan ons land waardij.

Opo kondreman oen opo!
Sranan gron e kari oen
Wans ope tata komopo
Wi moe seti kondre boen
Stre de f'stre wi no sa frede
Gado de wi fesi man
Eri libi te na dede
Wi sa feti gi Sranan.)

Om het hele verhaal even kort samen te vatten:
We hebben 3 super leuke dagen gehad en zijn ontzettend enthousiast geworden over het stage lopen in Suriname en alles wat daar omheen komt kijken. Over vier maanden zitten we er al..... We zijn zeer benieuwd!!

• 13 September 2006 - 18:23

Annemarie:

Haha, die foto is echt leuk!!
    Super toffe dagen gehad..
    Nu nog de ticketjes in orde maken en dan is t feest compleet :) !

• 03 Oktober 2006 - 19:08

Judith:

Die foto is echt heel leuk geworden ga hem ook gebruiken voor mijn site als je dat niet erg vindt.
    De dagen waren echt super!!!
    Liefs,