Weekend naar Jaw Jaw en Holi Pagua - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu Weekend naar Jaw Jaw en Holi Pagua - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

Weekend naar Jaw Jaw en Holi Pagua

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Dag mensen in koud Nederland.

Ik heb weer een bijzondere week gehad met als toppunt een trip naar het binnenland van Suriname.

Vrijdag stond de wekker op 6 uur, we zouden om 6:30 vertrekken. We hadden een grote groep mensen: veel ouders en vriendinnen van Ilanit.

Om 13 uur waren we in Atjoni. Daar zijn we over gestapt in de korjaal. Alles paste maar nét in de boot.
De rivier waar je over vaart is echt prachtig! Zo puur allemaal, echt een geweldige natuur, veel groen, mooie rotsen in het water, blauwe lucht, echt geweldig!

Na kort varen, waren we in Isadow, ons vakantie eiland, dat vertaald “welkom” betekent.

We hebben toen heerlijk geluncht. Daarna zijn we snel de rivier met de stroomversnellingen ingedoken. Wat was dat genieten zeg! Zit je daar op en tussen de rotsen in die stroming. Echt weer een paradijs. Ik vind dit het mooiste van Suriname, wat ik tot nu toe heb gezien.

Om 16:15 gingen we een dorpswandeling maken in Jaw Jaw. De mensen vonden het, geloof ik, niet echt prettig en er mochten absoluut geen foto’s worden gemaakt. Alleen de kleine kinderen vonden het leuk om ons te zien.
Het dorp zag er echt wel mooi uit, maar nog steeds wel erg arm. Je ziet soms in reisfolders wel van dat soort huisjes, maar nu heb ik ze echt gezien.

Die avond hebben we lekker relaxed en heeft de reisleidster ons het een en ander vertelt over de mensen en de cultuur.

Om 21:30 zijn we op het terrein gaan rondlopen. De eerste de beste boom die we tegen kwamen, had meteen een vogelspin!!! Een andere boom verderop bevatte allerlei vuurvliegjes en bij het water zagen we de ogen van kaaimannen. Er waren ook veel kikkers op het terrein, wat een natuur!!!

De volgende ochtend, zaterdag, ben ik lekker bij de rivier gaan zitten en heb genoten van het uitzicht. Het was allemaal heerlijk. Na het ontbijt zijn we met het bootje vertrokken voor de boswandeling. Er was een leuke gids, Doroe, die veel wist te vertellen. We hebben een uur, anderhalf uur, gewandeld. We zagen: spechten, kolibries, jodium bomen, allerlei palmbomen (ze hebben ook voorgedaan hoe je van bladeren een gevlochten dak kunt maken) veel spinnen, grote torren en een lawaaiboom. Die bomen worden gebruikt om verdwaalde mensen in het bos, terug te vinden.

Na deze wandeling zijn we terug gekeerd naar het eiland waar we meteen zijn gaan zwemmen. Wat was dat heerlijk zeg!

Om 14:30 was het tijd voor vertrek. We gingen met een bootje richting Ladouani, een dorp met een medische zending post en dus ook een vliegveldje. De gids van vanmorgen was ook mee en hij heeft ook dit keer weer veel verteld. We hebben daar zo’n anderhalf uur rondgelopen. De kinderen daar vonden ons prachtig en ze zagen er zelf ook super mooi uit. Er waren zelfs 3 kinderen die op een lege jerrycan en blikjes voor ons muziek hebben gemaakt.

Er waren in het dorp ook veel houtsnijwerken te zien, het was heel mooi en leek erg op de spullen die ik heb gezien uit Ghana.
De kammen, met zo’n 4 punten, die je normaal in de winkel ziet, heb ik hier dus in gebruik gezien voor het vlechten.

Wat het aller geweldigste was, is dat de korjaal hier. We moesten namelijk die stroomversnellingen over!!!!
Op de heenweg moesten we ze op gaan. Dus moesten we ze ‘beklimmen’. Dat was al heel snappend. De boot moest dan om die rotsen, motor optillen en GAS!! En dan hopen dat je goed aankomt.

Als je daar zo vaart is dat echt fantastisch! De terugweg, mochten we de soela’s af! Dat was kicken! Je vaart echt hard tussen die rotsen door over die ‘mini watervalletjes’. Dat was spannend!

Zondag ochtend was het helaas weer tijd voor vertrek. Ik heb nog wat laatste foto’s gemaakt en kennis gemaakt met Betsie Edelsteen, een meisje van 24 jaar, die ik eindelijk ook mocht fotograferen. Ze had me geroepen en zei dat ze graag kennis met me wilde maken en dat ze foto’s leuk vond. Ze wilde het zelf ook graag zien. Dat was een leuk contact.

Om 9:30 begon de rit terug, helaas. Om 10 uur waren we bij Atjoni.
De rit terug ging prima, met een lunchstop bij Klaaskreek (een trans- migratiedorp waar nog veel naar goud gezocht wordt.)

Om 16 uur waren we thuis. Een ‘reis dag’ dus. We wilden vroeg thuis zijn voor het Holi Pagua feest.

We zijn om 16:15 vertrokken met alle meiden en Ben. We zijn per taxi naar een veld gegaan. Toen we daar aankwamen was er niemand te vinden. We besloten om naar de Palmen tuin te gaan. Daar was wel feest.

Alle bakra’s waren helemaal gekleurd en stonden te dansen. Enkele Surinaamse mensen waren ook met poeder aan het gooien en dansten wat.
De poeder was geweldig, je wordt helemaal smerig!
Ook hebben ze verf, dus hebben twee kindjes hun handen op mijn shirt afgedrukt. Ik had expres oude kleren aan, deze ga ik ook nooit wassen! Wat een souvenir.

Het was een heel leuk feest en ik ben blij dat ik er toch, ondanks dat ik zo moe was, naar toe ben geweest!

  • 06 Maart 2007 - 16:59

    Vies Oompje:

    Meid, wat een heerlijke belevenissen. Ahoewel op de fotos van dat poederfeest ben jij viezer als ik... Dus jij bent nu vies nichtje. Julle zien er erg gelukkig uit. Mooie fotos ook. Groeten uit een nat Nederland.

  • 06 Maart 2007 - 17:27

    Maarten:

    Wat een Avontuur hee(bert visscher). Gaaf wat je daar allemaal meemaakt en ziet van het land. Hartstikke top dat je het zo naar je zin hebt. Groeten Maarten

  • 06 Maart 2007 - 18:54

    Oop EnOma:

    wat ben jij toch een geluksvogel zal je wel van mij hebben de fotos zijn erg mooi,dikke kus van Rie en Lou

  • 07 Maart 2007 - 15:57

    Yvette:

    Heej Marloes,
    Leuk hoor, wat zien jullie er geweldig uit met al dat poeper zeg!Ik kom net terug uit Noorwegen, ook een heel mooi land alleen bij jou is het weer veel beter;) Veel plezier daar!Kus

  • 12 Maart 2007 - 21:18

    Ray:

    Hi Marloes, ik vroeg mij altijd af wat heeft zo een leuke blanke meid in Su te zoeken?
    Maar na het lezen van dit laatste bericht is het mij duidelijk geworden, dit is een ervaring voor het leven!
    Dus geniet er maar met volle teugen van, nu het nog kan ( nu jij er nog bent )!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 31691

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: