Laatste week en terugvlucht naar Nederland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marloes - WaarBenJij.nu Laatste week en terugvlucht naar Nederland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marloes - WaarBenJij.nu

Laatste week en terugvlucht naar Nederland

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 April 2007 | Nederland, Amsterdam

Odi odi

Vorige week woensdag was het de laatste dag op mijn stage. Deze dag kwamen de ouders de rapporten van de kinderen ophalen en had ik dus de gesprekken met de ouders over het kind.

De gesprekken verliepen eigenlijk allemaal hartstikke goed. De ouders vonden het heel erg leuk om mij te ontmoeten. Vele ouders hebben ook nog een opdracht gekregen van de kinderen en die was dat ze mij moesten vertellen dat ze me lief vonden, gingen missen en zelfs van me hielden. Ik vond dat hartstikke leuk en was erg geëmotioneerd daardoor.

Het afscheid op de school was ook erg raar. Ik vond het best wel moeilijk ook, om daar de deur achter me dicht te trekken en weg te lopen na zoveel weken daar te hebben gewerkt.

Om het einde van de stage periode te vieren, zijn we met z'n allen naar Zus en Zo geweest om lekker te lunchen. Dat was ook weer heel gezellig!

Die middag ben ik met Annemarie Rom naar Mets geweest. Daar hebben we een trip geboekt naar de Jodensavanne en daar gaan we zondag naar toe.

Toen ik thuis kwam, was er van alles aan de hand. Overal dozen, papier, plastic en hard werkende mannen. Nee maar, gebeurd het echt? We kregen airco!!!!! Na 12 weken zweten was het dan zo ver, een airco op iedere kamer, geweldig.

Donderdag was het vakantie en dus tijd om eens ernstig te gaan shoppen. Ik heb flink met geld gesmeten en heb veel souvenirs gekocht. De ReadyTex heb ik voor mijn gevoel echt helemaal leeg gekocht, heerlijk.

Vrijdag werden we door een collega van Susan opgehaald om naar de ‘klapkerk’ te gaan. Omdat het Goede Vrijdag was, was er een mooie dienst en daar wilden wij wel graag bij zijn. Het was hartstikke interessant. Voordat de dienst begon, gaf iedereen elkaar een hand en wenste elkaar een vrolijk Pasen of zei: God Zegen. Dat was een heel leuk sfeertje om zo rond te lopen en iedereen die je tegen kwam de hand te schudden. Er werd aan het begin van de dienst veel gezongen en geklapt. Vervolgens was er een preek die wel heel boeiend was, maar een beetje lang duurde. Wat ons af en toe er weer bij haalde, was dat we een ‘klapoffer’ moesten geven voor de Heer. Dat vond ik heel leuk en klapte natuurlijk hard mee.

Zondag ben ik met Annemarie naar de Jodensavanne gegaan. We moesten ’s morgens vroeg verzamelen en zijn lekker op tijd vertrokken. We hadden een hele leuke gids, Hans, mee. Hij vertelde onderweg echt van alles over bomen, bloemen, cultuur etc.

De Jodensavanne was ook erg mooi. Er stond een oude ruïne van de synagoge die daar toen stond. Er waren ook nog graven te zien en wat oude gebruiksvoorwerpen. Overal stonden borden bij die iets vertelden over wat er te zien was, dus dat was heel interessant.

Vervolgens zijn we doorgereden het gebied in van de Jodensavanne. Hans heeft ons weer veel vertelt over wat we daar allemaal zagen.
Ook zijn we nog even langs Blacka Watra gegaan, dat is een soort luxe Colakreek, waar we even hebben gekeken.

Toen zijn we doorgegaan naar Overbridge, een lekker strand aan de Suriname rivier. Dat was echt genieten, maar vooral lekker om op je handdoek te gaan liggen slapen. Helaas zat het er om 17 uur weer op en gingen we huiswaarts.

Maandagochtend kwamen we met z’n allen bij elkaar. Ook de meisjes van boven kwamen bij ons, want het was tijd voor een paas ontbijt. We hadden natuurlijk eieren en zelfs een paasbrood. Dat was echt gezellig.

Om 10:30 zijn we opgehaald door de taxi en zijn we naar Republiek gegaan. Dat is een district buiten Paramaribo, waar je bij een veldje heerlijk kunt genieten en kan zwemmen. Er komen daar niet veel toeristen en ben je dus gezellig met de inwoners van dat dorp. We hebben daar een hele lekkere dag gehad waar we met een frisbee hebben gespeeld, balletje hebben gegooid en zelfs Uno hebben gespeeld.

Gelukkig scheen die dag de zon en ben ik lekker wat bij gekleurd. Dinsdag ben ik namelijk terug naar Nederland gegaan en dan wil je natuurlijk wel bruin zijn.
Ik ben eerder terug gegaan naar Nederland dan gepland, in verband met een wat nare thuis situatie. Ik heb mijn stage periode dus niet met de meisjes kunnen afronden, maar dat is niet erg. Het is wel erg jammer, ik ga ze erg missen.

De vlucht terug was prima. Naast mij zat niemand en kon ik dus heerlijk 5,5 uur languit gaan slapen. De aankomst op Schiphol was heel leuk, het was een warm onthaal.

Ik heb een super tijd gehad in Suriname en ben heel blij dat ik dit heb gedaan. Ik kijk terug op een geweldige periode waarbij ik veel heb gelachen, beleefd, gezien en geleerd. Ik zal Suriname niet snel vergeten.

Dikke laatste brasa en bosi

Marloes

  • 11 April 2007 - 19:22

    Bas Valent:

    Eey hardstike leuk om te lezen dat je een leuke stage hebt gehad. En dat het allemaal zo goed is gegaan. Nja spreek je wel weer een keer. Doeg

  • 11 April 2007 - 19:30

    Petra:

    De aanleiding is niet leuk.
    Maar ik vind het ZOOOOOOO fijn je weer thuis te hebben.


  • 12 April 2007 - 06:57

    Carolien Meijer:

    Hoi Marloes,
    Ik wil je even zeggen dat ik met veel plezier je verslagen heb gelezen en je foto's heb bekenen. Ik denk dat je er jaren later met veel plezier en trots op terug zal kijken. Hopelijk denk je nog eens aan de verschillende situaties als je hier al lang en breed voor je "eigen" klas staat met zo'n 24 van die monsters.
    Geniet nu maar weer even van je terugkomst hier in "geregeld" Nederland.
    Groetjes Carolien

  • 12 April 2007 - 07:29

    Jacqueline:

    hey wijffie,
    ik heb je gisteren al even gesproken en vond het echt SUPER leuk om je stem weer even te horen! Jammer dat je al eerder naar huis toe bent, goed dat je er geen spijt van hebt en optimaal hebt genoten!! Tot snel! (is sneller dan je denkt!!) kus en heel veel liefs

  • 13 April 2007 - 19:26

    Annie R:

    Loesje,
    Ik mis je!

  • 15 April 2007 - 20:29

    Reinier En Miep:

    Hoi Marloes,
    Fijn dat je weer veilig thuis bent, al zul je Suriname zeker missen, denken wij zo.
    Zien we je op 9 mei nog op Schiphol?
    Groetjes.

  • 01 Juni 2008 - 19:43

    Annemarie:

    Hahaha, de klapkerk.
    Wat een belevenis was dat he?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 2246
Totaal aantal bezoekers 31676

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: