EBG, uit eten en de trip naar Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu EBG, uit eten en de trip naar Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes - WaarBenJij.nu

EBG, uit eten en de trip naar Galibi

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

28 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve allemaal,

Judith en ik gaan samen de laatste twee weken van ons verblijf in Suriname, nog stage lopen op een school in Groningen. Ja, dat ligt in Suriname. Om daar heen te mogen, moesten we eerst toestemming vragen bij de E.B.G. (Evangelische Broeder Gemeenschap die de stageplaatsen op de scholen hier regelt.)
Dit moesten we woensdag middag gaan doen. Dat vonden we best wel spannend, want je weet totaal niet wat je kunt verwachten. Gelukkig is alles goed verlopen en zijn we gerust gesteld over wat we daar voor onderzoek moeten doen. Er is daar namelijk vorig jaar een stagiaire geweest die onderzoek heeft gedaan naar Coöperatief leren en Judith en ik gaan kijken hoe dat nog op die school werkt. Best interessant dus.

Vrijdag avond zijn we met een hele groep uit eten geweest, samen met de ouders van Susan. Dat was hartstikke gezellig. We zijn bij Suriani’s gaan eten, een écht Surinaams restaurant. We waren hartstikke blij dat er op het menu ook Franse frietjes stonden met kip saté. Weer eens wat anders dan rijst. Dus zaten we bij een Surinaams restaurant, in het uitgaanscentrum van Suriname aan de friet!

We konden het deze avond niet te laat maken, want de volgende ochtend was het vroeg opstaan en wel om 5:45uur! We moesten namelijk om 6:30 bij ’t Vat zijn om te vertrekken naar Galibi.

Galibi staat bekend om de Indiaanse bevolking en met name de zeeschildpadden die in deze periode ’s nachts hun eieren komen leggen.

Toen we bij ’t Vat waren, begon het te regenen en het heeft eigenlijk de rest van de dag nog doorgeregend. Om 7 uur zijn we vertrokken naar Albina, de meest rechterplaats van Suriname. Aan de overkant van de rivier bij Albina ligt het buurland Frans Gyana en dit kon je dan ook goed zien vanaf de Surinaamse kant. We waren daar rond 12 uur en hebben daar de boot genomen naar Warana, ons eiland waar we zouden verblijven. In de boot hadden we ongeveer een uurtje zon, tot we recht voor ons een soort grijs gordijn zagen opkomen. We zijn op ons gemak de regenjassen en poncho’s gaan aantrekken. Gelukkig waren we net op tijd, want de Surinaamse stortbui liet niet lang meer op zich wachten. Het had wel wat eigenlijk, zo’n enorme bui.

Op het moment dat we bij Warana aankwamen, was het droog en zijn we snel op het strand gaan liggen. Ook hebben we een prima strand wandelingetje gemaakt.
Helaas begon het op de terugweg van de wandeling te regenen en moesten we gauw naar binnen. Dat was ook geen straf, want binnen hebben we ons prima vermaakt.
We hadden een grote groep mensen en dan zijn spelletjes spelen, prima vermaak. Zo hebben we bijvoorbeeld Wie Ben Ik gespeeld!

Om 23 uur gingen we op pad voor de schildpadden en wat denk je… het was droog. We hadden echt mazzel. Na 2 minuten lopen, was het meteen raak. We zagen een spoor op het land en volgden dat richting de bosjes. Daar zagen we een grote schildpad bezig met eitjes leggen. Dat was zo mooi om te zien!
Daarna hebben we nog veel schildpadden gezien en de allermooiste was wel de Aitkanti.
Dat beest was groot!! Niet te geloven. Zij was zo’n 2,5 meter lang, 1,5 meter breed en 0,5 meter hoog. Ze gromde, bromde en steunde, arme mens. Schildpadden leggen zo’n 160 eieren per keer. Ik geef het je te doen.
Ik vond het geweldig om te zien, maar schrok er ook wel een beetje van. Die joekels zwemmen dus ook in de zee!! Denk je even lekker in zee te gaan zwemmen, vergeet je even dat die ‘zeemonsters’ daar ook zwemmen. Iesk!

We hebben lekker lang rondgelopen en heel veel schildpadden gezien. Rond 1:30u zijn we terug gegaan naar ons ‘kamp’. Dat was wel heel grappig, want toen we daar aankwamen, na die hele wandeling, was er dus een schildpad bezig voor ons huis. Het begint met het strand opklimmen, dan een gat graven van zo’n 60 cm, vervolgens worden de eieren gelegd, gat dicht en weer helemaal terug lopen naar zee. We hebben het dus van het begin af aan kunnen zien. Het was zo mooi.

Maandag was het de verjaardag van Annemarie Rom. Om 6:10u (Gooood morning) hebben we haar wakker gezongen. Die middag en avond was heel gezellig met een bbq en veel visite. Een hele leuke en drukke dag dus.

Op stage gaat het ook allemaal prima. Het is heel raar om te beseffen dat dit de laatste stage week is. Volgende week hebben we nog paasviering, vergaderingen en oudergesprekken. Dan is het echt afgelopen en is het vakantie. We hebben 2,5 week vakantie hier, daar heb ik echt wel zin in. Na de vakantie is het nog twee weken naar Groningen en zit het er op. Nu dus nog even lekker genieten!

Tot de volgende keer.

  • 28 Maart 2007 - 17:05

    Vies Oompje:

    Zoals gewoonlijk weeeeeeeer niet genoeg ingezoomd!!! De meeste foto´s zijn voorzien met het mooiste van moeder natuur, de talrijke meiden bedoel ik natuurlijk. De overige foto´s zijn ook mooi, vooral die ene van de verjaardag van Eva, uiteraard ben jij de mooiste. Fijn dat je zoveel plezier hebt ook al zul je best wel de nodige eenzame momenten hebben. Dan denk je maar even aan je vieze oompje.

  • 28 Maart 2007 - 18:17

    Petra:

    Ik mis jou, ik mis Su, ik mis vakantie.

  • 28 Maart 2007 - 18:34

    Jacky:

    oh loes, wat een prachtige verhalen weer.. je maakt me echt super KEI jaloers!!!! tot snel xxxxx (K)

  • 29 Maart 2007 - 00:30

    Maarten:

    Hey Marloes, gaaf zeg die schildpadden, helemaal te gek. Die aitkanti is wel megagroot. Heb je ook nog eitjes moeten verplaatsen? Veel plezier nog Maarten

  • 29 Maart 2007 - 10:28

    Gea:

    marloes, wat maken jullie toch weer leuke dingen mee! Indrukwekkend om te zien hoe die grote schildpadden eieren leggen!Ik geniet van je verhalen en het plezier dat jullie hebben! Groetjes van gea.

  • 03 April 2007 - 02:20

    Dick:

    Hee Marloesinsu waar ben jij punt nu!!!

    Galibi lijkt me supergaaf en moet ik dus ook gaan beleven! Misschien doe ik dat maar eens in de vakantie die we hier hebben!
    Het was gezellig he bij DE DIJK! Het is werkelijk een DIJK van een band!

    Binnenkort (in de vakantie) ergens wat gaan drinken, kun je me even alles vertellen over Galibi want dat vind ik interesant!

    Tot gauw!

    Dick (mede Surinamerganger)

  • 06 April 2007 - 17:03

    Maikel:

    Je even gek doen foto ziet er erg goed uit. Leuk kapsel.
    Je verhalen zijn heerlijk om te lezen.
    Weet dat je geen fan bent van regen, vies he?
    Je zei bij vertrek dat je de winter over slaat, welke winter?
    Ik ga je zo even bellen. Even luisteren naar je laatste verhalen.

    Tot zo, tuppy

  • 06 April 2007 - 17:03

    Maikel:

    Je even gek doen foto ziet er erg goed uit. Leuk kapsel.
    Je verhalen zijn heerlijk om te lezen.
    Weet dat je geen fan bent van regen, vies he?
    Je zei bij vertrek dat je de winter over slaat, welke winter?
    Ik ga je zo even bellen. Even luisteren naar je laatste verhalen.

    Tot zo, tuppy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Dit is een dagboek waarin alles te lezen is over mijn stage in Suriname. Ik verblijf in Su voor 4 maanden. Daar zal ik met nog 5 andere meiden in een huis wonen en allerlei dingen meemaken. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk van mijn belevenissen opschrijven. Veel lees plezier en laat nog eens een berichtje achter! Marloes

Actief sinds 24 Aug. 2006
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 31681

Voorgaande reizen:

09 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: